A korai fejlesztésen ezúttal a csecsemők és kisbabák fejlesztését értjük. Nagyon gyakori az a probléma, hogy a kisbabák egy picit a fejüket féloldalasan tartják, nem szeretnek hason lenni, „lusták”, nem túl mozgékonyak. Ezek az első intő jelei annak, hogy az idegrendszerük fejlődése nem tökéletesen indult meg. A korai fejlesztés jelentősége éppen abban rejlik, hogy még a valódi problémák kialakulása előtt avatkozik be, és alakít ki egy megfelelő, egészséges fejlődésmenetet.
Sokan vitatkoznak azon, hogy vajon fontos-e, hogy meglegyen minden mozgásminta kisbabakorban. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ha kimarad a gurulás, a kúszás vagy a mászás, vagy esetleg a sorrendek felcserélődnek, akkor annak a későbbiekben – óvodás illetve iskolás, korban – lesznek káros következményei. Ezek közé tartozik a magatartás és tanulási probléma, megkésett beszédfejlődés, logopédiai problémák, diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, hiperaktivitás vagy szociális zavarok, szorongás.
Mik azok a tünetek, amik feltűnhetnek számunkra a kisbabánkkal kapcsolatban?
A fent említett mozgásfejlődési állomások elemeinek kihagyása, felcserélése. Ha már 7 hónaposan feláll a kisgyerek, az szintén egy idegrendszeri éretlenséget jelent.
Ha a következő tünetek közül több is fennáll:
- alvás probléma,
- étkezési problémák,
- fogzással kapcsolatos rendellenességek (túl korán, túl későn, össze-vissza bújnak, sok bújik ki egyszerre),
- veszélyérzet hiánya,
- zajoktól, idegenektől való félelem,
- visszahúzódás,
- gyakori megbetegedések,
- játék közben nyelvét kidugja,
- nyálzás
- vagy, ha a szemei nem záródnak teljesen alvás közben.
Természetesen eldönteni, hogy a kisbabánk idegrendszere megfelelően fejlődik-e, nem olyan egyszerű. Szükséges az izomtónusának és ízületeinek a megvizsgálása is.
Ha már felismertük a megkésett mozgásfejlődést, akkor nagyon hatékonyan tudunk segíteni mozgásterápiával, illetve konduktív pedagógiával, amiket a szülők a csoportos babatornán tudnak elsajátítani és otthonukban gyakorolni. A babatornán hasonló életkorú és problémájú gyerekek és szüleik vesznek részt. Így lehetőség nyílik az élmények és a tapasztalatok megosztására, valamint a gyerekek is motiválják egymást, fel sem tűnik nekik, hogy ők tulajdonképpen tornáznak.
Az agy fejleszthetősége annál nagyobb, minél kisebb egy gyermek. Újszülött korban az agy, az idegrendszer egy képződmény még, ami a mozgásfejlődéssel alakul olyanná, amilyenné felnőtt korunkban lesz. Nyilvánvaló, hogy ha a mozgásfejlődésbe valamilyen zavar csúszik, akkor az agy sem fejlődik megfelelően.
Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem egyenlő az értelmi képességekkel, magas IQ mellett is lehet egy kisgyereknek idegrendszeri éretlensége.