Nemzeti Tehetség Program – 2024

Sikerült elnyernünk a Nemzeti Tehetség Program 2023. évi pályázatát, melynek keretében a 2024-es tanévben tudunk tehetségfejlesztő programokat szervezni. Küldetésünknek tekintjük, hogy a különféle nehézségekkel küzdő gyerekek is esélyt kapjanak egyrészt a felzárkóztatásra, másrészt pedig arra, hogy megkeressük és felismerjük, hogy mely területeken ügyesek és tehetségesek.

Az Alapítvány elsősorban figyelemzavaros, tanulási problémás, magatartás és szocializációs problémás, autizmus spektrum zavaros, tanulásban akadályozott, beszédfejlődési zavaros, mozgás problémás gyerekekkel foglalkozik.

A program keretében elsősorban a mozgásos és a képzőművészeti tehetséggondozás történik. Az órák folyamán különböző részképességek fejlesztése történik az idegrendszert célzó terápiával. Ilyenkor igyekszünk minden elmaradt területet egy átlagos szintig felhozni. Ahogyan a fejlődés megindul, a gyermek kinyílik a világra és a társaira is, személyisége fejlődik, önbizalma nő. Előttünk pedig egyre inkább kibontakozik, hogy milyen is ő valójában. Már nem csak egy problémás gyerek, aki nem tud beszélni, vagy csak két percre tud megülni és figyelni, vagy esetleg agresszióval reagál különféle helyzetekre. Kibontakozik valódi belső énje, s az is, hogy mi érdekli, mit szeret csinálni és esetleg miben ügyes. Mi pedig megadjuk a kellő támogatást, biztatást és hitet nem csak a gyereknek, hanem a családnak is, hogy igenis van remény, ő is tehetséges valamiben.

Szintén a program keretében két hét intenzív fejlesztő tábort tartunk, ahol az idegrendszeri fejlesztés és a tehetséggondozás mellett, szabadidős programként játszótérre, KRESZ parkba, kalandparkba és múzeumpedagógiai foglalkozásra megyünk. Az egyhetes tábor rendkívül nagy fejlődést eredményez a gyerekeknél a beszéd, a mozgás, a szocializáció és az önkifejezés területén.

Program összefoglaló

2024-ben is volt lehetőségünk arra, hogy a sajátos nevelési igényű, vagy valamilyen sérüléssel küzdő, illetve idegrendszeri éretlen gyerekek számára tehetséggondozó programot szervezzünk. Heti kétszer két órában valósultak meg a foglalkozások.

Úgy gondoljuk, hogy azok a gyerekek is tehetségesek – legyen szó akár mozgásról vagy képzőművészetről –, akik valamilyen nehézséggel küzdenek. Az egyedi látásmódjuk vagy az impulzivitásuk előnyükre fordítható, kiaknázható tehetség, amit akár egy negatívumból is át lehet alakítani, és előnyként tud megmutatkozni a későbbiekben.

A foglalkozásokon az MTT, DSZIT, TSMT, Alapozó terápia és a konduktív pedagógia elemeire építve fejlesztettük a gyerekek hiányosságait (figyelem, szocializáció, mozgáskoordináció, finommanipuláció, beszéd stb.). Ahogy fejlődtek a gyerekek, úgy mutatkozott meg náluk, hogy melyek azok a tehetségterületek, amikben ügyesek. A sporttevékenység megalapozása mellett a képzőművészeti tehetség kibontakoztatását is végeztük egy-egy alkotó foglalkozás által.

A tanéven átívelő foglalkozássorozat mellett nyáron intenzív fejlesztő és tehetséggondozó táborokat is tartottunk. Alacsony létszámú csoportokat szerveztünk, ahol nagy figyelem jutott minden gyerekre. A napközis tábor ideje alatt játszótérre, kreszparkba mentünk a fejlesztések mellett, valamint volt lehetőségünk két kirándulásra is. Külön busszal mentünk a Ludwig múzeumba egy múzeumpedagógiai foglalkozásra, egy másik alkalommal pedig az Orczy kertbe, ahol a kalandparkot is kipróbálhattuk.

Az egész program alatt rengeteget fejlődtek a gyerekek, önbizalmuk nőtt, nyitottabbakká váltak, s nem utolsó sorban jól érezték magukat.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.