A DSZIT – Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia (Ayres terápia) különlegessége a sokféle terápiás eszköz. Amikor a kisgyerekek belépnek az Ayres terápiás terembe szinte a lélegzetük is eláll, annyi féle vonzó játékkal találják szembe magukat. Észre sem veszik, hogy tulajdonképpen fejlesztésre járnak, annyi izgalmas dolog zajlik körülöttük.
A játékos mozgásfejlesztés lényege az, hogy a gyerekek maguk választják ki azt a fejlesztő eszközt, amivel játszani szeretnének. Az összes eszköz az idegrendszert ingerli, elsősorban az egyensúlyi központot. Az idegrendszer az, ami felelős a mozgáskoordináció mellett még többek között a beszéd fejlődésért és a figyelem kialakulásáért is. Az idegrendszer érése során fejlődnek ki a különböző készségek majd képességek. Ha valamilyen oknál fogva – lehetnek genetikai (öröklődő) és környezeti (egy nehéz szülés, köldökzsinór a nyakon, fertőzés, stb.) – az idegrendszer nem a megfelelő ütemben érik, akkor különböző tüneteket, problémákat okozhat a gyermek fejlődésében.
Tehát, ha egy kisgyerek:
- megkésett beszédfejlődésű
- figyelemzavaros
- nehezen kezelhető
- magatartás problémái vannak
- nehezen szokik be az óvodába vagy a bölcsődébe
- agresszív
- félénk
- szorongó
- ügyetlen
- vagy éppen ellenkezőleg nincs egy nyugodt perce, állandóan pörög, állandóan mozgásban van
- esetleg autisztikus tünetekkel rendelkezik vagy autista
akkor nagyon valószínű, hogy idegrendszeri éretlensége van.
A Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia ezt az éretlenséget hozza helyre a különböző eszközökkel, amikben a gyerekek többek között hintáznak, pörögnek és lógnak.
Nagyon sokszor megfigyelhetjük azt is, hogy bizonyos anyagokat nem szívesen érintenek meg a gyerekek. Az érzékszervek által szerzett információkat is az idegrendszer dolgozza fel, ezért, ha az idegrendszer gyengébb a kelleténél, akkor az új, szokatlan vagy sokféle információt nehezebben, nagyobb munkával tudja csak feldolgozni. Nagyon sokszor ezért hárítanak a gyerekek, ha érintésről vagy akár hallási ingerekről van szó. A mozgásfejlesztés mellett ezért a különböző taktilis (érintési) ingerek adása különösen fontos.
Ezt a fejlesztési formát leginkább azoknak a gyerekeknek ajánljuk, akik még nehezen nyílnak meg idegenek előtt, és nehezen irányíthatóak. Különösen jó eredményeket lehet elérni autista gyerekekkel is. Mivel a terápia nagy szabadságot ad a gyerekeknek, ezért nem érzik a kívülről érkező nyomást, szívesen játszanak. Ahogyan haladunk a fejlesztésben úgy lesznek egyre befogadóbbak, egyre jobban irányíthatóak.
Fontos megemlítenünk még, hogy a sikeres iskolai beválás előfeltétele az érett idegrendszer. Lehet, hogy 2-3 éves korban még csak enyhébb tünetek jelentkeznek, amire akár legyinthetnénk is, de sajnos később iskolában ez a pici lemaradás már nem pici, hanem súlyosabb problémákat okoz. A diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, iskola éretlenség, tanulási probléma hátterében az esetek többségében az idegrendszer éretlensége áll. De nem csak a tanulás területén mutatkozhatnak problémák, hanem szociális területen és magatartás területén is. Kapcsolatteremtési nehézségek, visszahúzódás és a túlzott megfelelési vágy gyakori iskolás kori problémák, nem is beszélve a rossz magatartásról vagy a bohóckodásról.